Groot, groter, grootst
Het groeien van je bedrijf gaat super hard. Je krijgt steeds meer bestellingen en je raakt zelfs uitverkocht. Dan wordt het tijd om je voorraad bij te vullen en misschien zelfs te vergroten. Het vergroten van je voorraad is makkelijker gezegd dan gedaan. Waar laat je al die spullen dan? Als je het eerst bijvoorbeeld vanuit huis deed, is het dan niet meer mogelijk om de voorraad thuis te bewaren. Dan sta je voor de afweging, ga ik als bedrijf door zoals het nu gaat en accepteer je dat je eens in de zoveel tijd uitverkocht bent, of wil je toch verder groeien wat natuurlijk ook risico’s met zich meebrengt.
Hoeveel ruimte heb je?
Groeien betekent namelijk ook dat je van tevoren meer kosten zult maken en grotere investeringen moet doen, maar wie zegt dat deze investeringen zich ook uit zullen betalen. Dat is een belangrijke afweging, want naast meer geld kwijt zijn aan je inkopen, zul je ook veel meer geld kwijt zijn aan opslag van jouw producten. Hoeveel ruimte heb je namelijk in je huis nog over, heb je alleen plaats voor bijvoorbeeld een paar opbergkratten, of past er een hele palletstelling in? Mocht zo’n grote palletstelling in je eigen huis passen, is er niet zoveel aan de hand en is het waarschijnlijk een makkelijke keus je voorraad te vergroten. Mocht dit niet passen, kies je er dan toch voor om buitenshuis ergens je voorraad op te slaan?
Blijft de vraag zo groot?
Bij deze afweging is het van belang te kijken om wat voor product of producten het gaat. Als het bijvoorbeeld gaat om een seizoensgebonden product of een product wat een hype is en zo weer over kan zijn, dan kan het onverstandig zijn om grotere opslag te regelen. Dat komt omdat tegen de tijd dat jij die opslag en voorraad binnen hebt, je markt aanzienlijk is verkleind en je niet meer van die voorraad af komt. Als je denkt dat je een product hebt dat goed blijft verkopen, kan het verstandig zijn wel door te groeien.